تکلا استراکچر ابزاری برای مهندسان سازه، پیمانکاران سازه های فولادی و بتنی، کارخانه های تولید المانهای فولادی و قطعات پیش ساخته بتنی می باشد. به کمک این نرم افزار مهندسان، سازه های پیچیده خود را با استفاده از ابزارهای متنوع موجود در این نرم افزار مدل می کنند و پس از طراحی به کمک ابزارهای این نرم افزار اقدام به تولید و ویرایش نقشه های ساخت، تولید نقشه های قطعات به صورت تکی و نقشه های اسمبلی برای کارخانه های سازه های فولادی، تولید نقشه های نصب سازه های فولادی، تولید نقشه های ساخت و نصب قطعات پیش ساخته بتنی و … می کنند. همچنین امکان گرفتن خروجی از تمام اعضای مدل شامل قطعات فولادی، پیچ، سطح رنگ، لیستوفر سازه های بتنی و … امکان پذیر است.

پیمانکاران با استفاده از مدلهای ایجاد شده در این نرم افزار دید بهتری نسبت به ساخت سازه پیدا کرده و تا حدودی مشکلات موجود در طرح اولیه را شناسایی و اقدام به رفع آنها می کنند. نقشه های نصب قطعات تولید شده در نرم افزار امکان نصب دقیق و سریع اسکلت در سازه های فولادی و سازه های بتنی پیش ساخته را فراهم می آورد. برنامه ریزی برای سخت قطعات در کارخانه های فولادی و پیش ساخته بتنی، حمل، محل تخلیه و دپو با توجه به اولویت بندی در نصب سازه، برنامه زمان بندی نصب قطعات سازه و … از دیگر قابلیتهای این نرم افزار می باشد.

توسط نرم افزار تکلا استراکچر نقشه های تک تک قطعات سازه های فولادی را همراه با تمام جزئیات از قبیل اندازه گذاری قطعات، شماره گذاری قطعات برای ساخت قطعات اسمبلی، نوع و مشخصات مصالح فولادی، محل سوراخ ها، مشخصات جوش و … برای کارخانه های ساخت قطعات فولادی تولید می کند. همچنین امکان گرفتن خروجی دستگاه های CNC توسط این نرم افزار امکان پذیر می باشد. کنترل رقمی رایانه ای (CNC – Computer Numerical Controlled) به راهبری ماشین‌ابزار صنعتی با استفاده از رایانه گفته می‌شود. به‌وسیلهٔ CNC و با استفاده از دستگاه های برش لیزری به راحتی می‌توان قطعاتی با اندازه‌های دقیق از فلز یا چوب درست کرد.

نرم افزار تکلا قادر به تولید نقشه های ساخت و نصب قطعات پیش ساخته بتنی نیز می باشد. مدلسازی سازه های پیش ساخته با انواع المان ها شامل فونداسیون، قطعات دیوار، تیرهای بابر، قطعات اتاق پله، انواع دال ها متداول در ساخت ساختمان ها از جمله دال پیش ساخته Hollow-core، مدلسازی نحوه نصب قطعات و …، تولید نقشه های ساخت برای تک تک قطعات پیش ساخته شامل ابعاد و اندازه گذاری قطعات، مدلسازی آرماتور بندی و تهیه لیست برش آرماتورها (لیستوفر) برای هر قطعه، تهیه نقشه ساخت و نصب قطعات توسط این نرم افزار امکان پذیر می باشد.

زمانی که شما مدلی را در نرم افزار تکلا ایجاد می کنید، این نرم افزار اقدام به شماره گذاری قطعات می کند. در صورتی که در مدل قطعات یکسان از لحاظ متریال، ابعاد و اندازه یکسان داشته باشید، این نوع قطعات شماره سریال ساخت یکسان می گیرند. شماره گذاری قطعات به سازنده کمک می کند تا برآورد مناسبی از قالب مورد نیاز در ساخت قطعات بتنی پیش ساخته داشته باشد. همچنین در شماره گذاری در هنگام نصب کمک قابل توجهی به تیم پیمانکار نصب می کند.


ویژگی های نرم افزار تکلا استراکچرز

  • مدل سازی آسان المان های سازه شامل تیر، ستون، دال، فونداسیون و …
  • ابزارهای مدلسازی کارآمد شامل شبکه های سه بعدی و محیط کار قابل تنظیم
  • دارای کتابخانه گسترده از انواع پروفیل ها، پیچ و مهره ها و آرماتورها
  • ابزارهای مدلسازی برای مدلسازی سازه های پیچیده از قبیل راه پله های فولادی، خرپا و …
  • انواع اتصالات فولادی هوشمند از قبیل اتصالات جوشی و پیچی تیر به ستون، تیر به تیر، وصله ستون ها، مهاربند ها و …
  • ویرایشگر مولفه های سفارشی که با استفاده از آن کاربر قادر به سفارشی سازی اتصالات فولادی و آرماتور گذاری قطعات بتنی می باشد.
  • انتقال داده بین نرم افزار تکلا و سایر نرم افزارهای سازه مانند AutoCAD، Sketchup، STAAD.Pro، SAP2000، Microstation و …
  • تولید نقشه های ساخت و نصب و … تنها با یک کلیک!
  • خروجی داده های برای دستگاه های CNC
  • پشتیبانی از استانداردهای محلی و زبان های متنوع
  • رابط برنامه نویسی باز (Open API) که امکان نوشتن برنامه های کابردی برای نرم افزار تکلا را فراهم می کند. به عنوان مثال می توان از برنامه های ابرسازه فلزی و ابر پی نام برد.


محیط های مختلف (Environments)

محیط (Environment) در واقع به معنای تنظیمات و اطلاعات مربوط به یک منطق خاص می باشد. پروفیل های مورد استفاده، نوع، مشخصات و ویژگی های متریال، اتصالات، متغیرها، گزارش ها و قالب های مورد استفاده برای تولید نقشه و … در محیط های مختلف فرق می کند. به عنوان مثال نوع، نام گذاری و شکل پروفیل ها و مشخصات متریال فلزی ای که در آمریکا استفاده می شود متفاوت با اروپا می باشد. بر اساس استاندارد مقاطع در آیین نامه AISC آمریکا مقاطع به W، S، HP، C، M، WT و … نام گذاری می شوند. در صورتی که در اروپا از مقاطع IPE، IPB، INP، UPE، UNP و … نام گذاری می شوند. پیشنهاد ما استفاده از محیط Default environment می باشد.


نقش ها (Role)

در برخی از محیط ها هنگامی که شما برنامه تکلا استراکچر را اجرا می کنید. شما می توانید یک نقش برای خود انتخاب کنید. متناسب با نقش شما رابط کاربری سفارشی بالا خواهد آمد. در محیط های مختلف لیست نقش ها ممکن است متفاوت باشد. پیشنهاد ما استفاده از نقشه All می باشد.


پیکر بندی (Configuration)

نرم افزار تکلا استراکچر در پیکر بندی های مختلف در دسترس است. زمانی که برنامه تکلا را اجرا می کنید، در ابتدا پنجره ای باز می شود که شما می توانید پیکر بندی مورد نظر خود را به عنوان یک مدیر پروژ، مهندس، مدلساز سه بعدی، نقشه کش، جزئیات قطعات بتنی پیش ساخته، جزئیات سازه های فولادی یا … انتخاب کنید. در واقع  زمانی که شما وارد تکلا می شوید قادر به انتخاب تنطیمات دلخواه خود خواهید بود. متناسب با انتخاب شما تنها ابزار های مورد نیاز برای نقش شما در تکلا قابل دسترسی خواهد بود. پیشنهادمی شود همیشه از گزینه Full استفاده کنید.


لینک دانلود نرم افزار TEKLA Structures 2016i SP1