۴ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

دستورالعمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان ها

نشریه 717

نماهای ساختمانی در شکل دهی شهر نقش بسزایی دارند. هر نوع نمایی با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینه ای که ساخته شود، علاوه بر زیبایی ظاهری و آرامش بصری، باید بتواند آسایش و ایمنی ساکنین و شهروندان را فراهم آورد. بدین منظور باید قطعات، اجزاء و اتصالات نما توانایی تحمل بارها و جابجایی های نسبی وارد بر آن را تحت اثر عوامل مختلف داشته و پایداری خود را حفظ نمایند. لذا توجه به نوع و شیوه اجرای نما از اهمیت زیادی برخوردار است. در این دستورالعمل ضوابط طراحی و اجرای نماهای مختلف تحت اثر بارهای وارد برآن نظیر بارهای لرزه ای، باد، ضربه و نیز عوامل محیطی که روی دوام و پایداری نما تاثیرگذار است بیان شده و راهکارهای مناسب برای مهار آنها ارائه شده است. امید است این دستورالعمل بتواند نقش موثری در بهبود طراحی و اجرای نما در صنعت ساخت و ساز در کشور داشته باشد.

هدف این دستورالعمل طراحی و ارائه ضوابط اجرایی نماها تحت اثر بارهای لرزه ای، باد، ضربه و سایر عوامل محیطی و ارائه راهکارهای مناسب برای مهار آنها می باشد. ساختمان مورد بحث این دستورالعمل نماهای ساختمانی بوده و الزامات تهیه شده براساس آن ارائه شده است.

محدوده کاربرد

محدوده کاربرد این دستورالعمل نماهای ساختمانی است. این ضوابط در صورتی باعث پایداری نما می شود که سازه ساختمان و دیوار های پشتیبان نما در صورت وجود، ضوابط سازه ای استاندارد ۲۸۰۰ باتوجه به اهمیت ساختمان را تامین نمایند. در غیر این صورت، آسیب های وارده به قاب سازه ای و دیوار های نگهدارنده نما باعث آسیب دیدن و خرابی نما می گردد. همچنین تغییرمکان ها و جابجایی های نسبی سازه نیز باید در محدوده تامین ضوابط سازه ای استاندارد ۲۸۰۰ باشد. در غیر این صورت رعایت ضوابط این دستورالعمل به تنهایی از وقوع آسیب به نما جلوگیری نمی کند.

ملاحظات کلی

با توجه به ضوابط ارائه شده در این دستورالعمل، لازم است اجزای نما بسته به نیاز، در مقابل بارهای وارده ناشی از فشار و مکش باد و نیروها و جابجایی های زلزله و بارهای ناشی از ضربه مهار شوند. در طراحی نمای ساختمان ها در برابر بارهای وارده سه عامل به شرح زیر باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرد:

  • اتصال نمای ساختمان ها به تکیه گاه باید قادر به تحمل نیروهای وارده به نما ناشی از بار باد، زلزله و اثرات ضربه باشد.
  • تکیه گاه نما و اتصال آن به سازه باید توانایی انتقال بار به سازه را داشته باشد.
  • نمای ساختمان ها باید قادر به تحمل جابه جایی نسبی و تغییرشکل های تعریف شده در این دستورالعمل باشد.

قیود مورد نیاز برای مهار نما براساس نوع، اندازه و وزن قطعات آن تعیین می شود. در انتخاب و نصب قیود برای طراحی نما، نکات زیر باید رعایت شود:

  • مهار نصب شده برای نما با مهار نصب شده برای سیستم های دیگر تداخل پیدا نکند.
  • در صورت نیاز به سوراخ کردن دیوارهای غیرسازه ای نگهدارنده نما یا در مواردی که تجهیزات دیگری در مسیر انتقال بار مهار قرار داشته باشند، باید تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود.
  • انتهای مهار لرزه ای همواره باید به قطعه ای متصل باشد که مقاومت کافی در برابر بار طراحی ناشی از بارهای زلزله، باد و ضربه مطابق فصل سوم را داشته باشد.
  • قیود مورد استفاده برای مهار لرزه ای باید الزامات فنی قطعه نما را نیز برآورده نماید.
  • اتصال قطعات از طریق پیچ کردن، جوش یا سایر اتصالات باید صورت گیرد و نباید بر روی مقاومت اصطکاکی ناشی از وزن قطعه نما حساب نمود.
  • یک مسیر بار ممتد همراه با مقاومت و سختی کافی بین قطعه نما و سازه نگهدارنده باید فراهم آورد. اتصالات اجزای نما باید قابلیت انتقال نیروهای محاسبه شده را داشته باشند.

دانلود دستورالعمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا محمودی

استفاده از میراگر ویسکوز در مقاوم سازی یک ساختمان بتنی

میراگر ویسکوز

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا محمودی

راهنمای جامع نرم افزار آباکوس

برای دانلود راهنمای جامع نرم افزار آباکوس به این آدرس مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد رضا محمودی

راهنمای گام به گام انجام پروژه های فولاد و بتن

راهنمای گام به گام انجام پروژه های فولاد و بتن


برای دانلود راهنمای گام به گام انجام پروژه فولاد و بتن به این آدرس مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد رضا محمودی